23/09/2016

Magazines anno nu: effect telt

Een magazine is effectief. Het laat laagdrempelig zien wat je als bedrijf weet en kan. Mensen bladeren het zo even door. En het bindt. Of die mensen nu relaties zijn, je medewerkers of je hele sector. Het magazine als communicatie-instrument is weer helemaal terug. En dat zien wij ook bij onze klanten. Maar wel anders. Rijker. Effectiever.

Koninkrijkjes
Elk respecterend bedrijf had er wel één. En vaak meerdere: magazines. Relatiebladen, personeelsmagazines, projecttijdschriften – noem maar op. De afgelopen 10 jaar is daar een enorme kaalslag in geweest. Een economische crisis en vervolgens de populariteit van het digitale magazine hebben hun sporen achtergelaten. Alle magazines zijn met argusogen bekeken en langs de meetlat van de effectiviteit gehaald.

Misschien niet altijd leuk, maar achteraf wel zinvol. Want nu, als herboren, is het magazine er weer. Juist omdat ‘effectiviteit’ voor communicatieprofessionals zo zwaar telde, bleek het met de effectiviteit van het digitale magazine eigenlijk niet zo best gesteld. Terug naar print dus! Want een periodieke update die de relatie – in welke vorm dan ook – helpt bestendigen, is toch echt een noodzakelijk instrument in de hele communicatiemix.

Gewoon een instrument
Anno nu is het magazine gewoon één van de instrumenten van de communicatieafdeling. Communicatieprofessionals letten scherp op het resultaat: wat draagt het magazine bij aan onze strategie? Hoe pakken we het aan? Doen we het zelf, met een beetje hulp of gaan we helemaal uitbesteden? Hoeveel hebben we ervoor over? Dat positief en prettig pragmatisme zien wij terug aan de enorme diversiteit aan vragen van onze opdrachtgevers.

Van Closer tot Combacte 
Closer
De komst van een frisse huisstijl deed ICT-bedrijf Ascom kritisch kijken naar het bestaande personeelsmagazine. Het moest anders, maar wel vertrouwd dichtbij blijven. Wij begeleidden de bestaande redactie bij een nieuw concept, naam, inhoud, vorm én aanpak. Samen met Diezijnvaardig.

Kenter
Een eigen meetbedrijf, los van het moederbedrijf Alliander: een verandering waar alle medewerkers als één m/v achter moeten staan. Met een eenmalig personeelsmagazine creëerden we een nieuwe band. Samen met de Vormgevers

Combacte
Antibiotica-resistentie terugdringen, een nobel doel! Een internationale club wetenschappers en farmaceuten werkt eraan, gecoördineerd vanuit het UMC Utrecht. Wij adviseerden en maakten het Engelstalige magazine van a tot z. Samen met Today Designers.

Weten wat we voor jou kunnen doen? Lees meer over magazines maken > >