20/03/2017

De natte bouvier

Soms lees je zo’n tekst waarvan je in eerste instantie denkt: daar heeft iemand goed over nagedacht. Grote woorden, weidse vergezichten, lange zinnen, veel omvang. Ben je aan het einde van de pagina, dan levert zo’n tekst echter een wat onbevredigend gevoel. Wat heb je nou eigenlijk gelezen? Je begint nog een keer, opnieuw bovenaan, nu vastberaden goed te doorgronden wat er staat. Halverwege haak je alweer af. En langzaam maar zeker daagt het je: je hebt een natte bouvier voor je liggen.

Fluffy

Een natte bouvier, zo noemen wij een tekst die bomvol grote woorden, herhalingen of cirkelredeneringen zit, zonder dat er echt iets gezegd wordt. Net als een bouvier – zo’n grote hond met heel veel fluffy haar – lijkt het eerst heel wat. Tot je hem nat maakt. Nu al die fluffy haren plat langs het lijf hangen, blijkt er een klein scharminkeltje onder al dat haar te zitten.

Waar je de natte bouvier tegenkomt? In beleidsteksten, strategiedocumenten, jaarverslagen, zelfgeschreven brochureteksten – noem maar op. Vooral wanneer medewerkers of ambtenaren zich niet echt durven uit te spreken. Of wanneer ze resultaten en activiteiten juist groter willen maken dan ze werkelijk zijn. Bewust of onbewust.

Kern

Binnen organisaties zorgt een natte bouvier vaak voor vervreemding en ergernis onder collega’s. ‘Heb je weer zo’n nietszeggend stuk van de directie…’ Of iedereen is het eens met wat er staat, omdat je erin kunt lezen wat je wilt. Dat is op de lange termijn niet erg handig. Extern zorgt het voor afhakende klanten en relaties. Want niemand leest door als ze voor de derde keer een zelfde argument, in nét iets andere bewoordingen tegenkomen.

Voor ons is een natte bouvier de ultieme bevestiging van ons bestaansrecht. Want pak je zo’n natte bouvier goed aan, dan help je een opdrachtgever tot de kern te komen. Zodat er een bondig verhaal ligt waar hij of zij echt wat aan heeft. Niet fluffy, maar gewoon goed gevuld.